- Культурологічні картки 5-7 класи
Рослини - символи України
У калини китиці червоні,
У калини білі-білі квіти,
І міцне коріння у калини,
Як же мудре все сплелося в світі,
Я тримаю гілочку в долоні,
А, здається, усміх України,
А, здається, те маленьке диво
Все життя у себе увібрало.
І могла б я заздрити калині,
Що отак зрослася із народом,
Що отак хвилює при долині,
Задивившись на чарівну вроду,
Що отак косичить нову долю,
Що отак запалює зіниці,
Що таким довір’ям і любов’ю
Виросла з народної криниці.
Ідучи в діброви солов’їні,
Станучи у лузі на хвилинку,
Кланяюсь червоній Україні
І співаю про її калину.
І. Запитання по тексту:
1. Як ви розумієте слово «китиці», якого вони кольору?
2. Якого кольору квіти калини?
3. Як ви гадаєте, чому калина цвіте білими квітами, а китиці – червоні?
4. Яким епітетом підкреслена врода калини?
5. Підберіть до цього слова синоніми.
6. Як ти розумієш вислів: «Що отак косичить нову долю?»
ІІ. Розгляньте малюнок. Відтворіть діалог дівчини з калиною.
ІІІ. Розгляньте малюнок. Спробуйте скласти вірш про красу і чарівність калини. У ньому можна використати такі рими:
– Щоб цвіла, мов у казці;
– Квіти калина схилила;
– Зацвіла в долоні червона калина.
Якщо це не вдасться, просто опишіть малюнок.
ІV. Уважно прочитайте текст.
Говорила мати: не забудься сину,
Як будуєш хату, посади калину.
Зоряна калина – і краса, і врода
Нашої Вкраїни, нашого народу.
Пам’ятай же, сину,
Що казала мати,
Посади калину в себе коло хати.
Як ви гадаєте, даний текст поданий у вигляді діалогу, поради, застереження, вдячності? Розповідним реченням запишіть той вислів, який вас найбільше вразив.
V. Об’єднай дві частини:
1.Кали- - вце
2.Дере- -лина
3.До- -стки
4.Пелю- -щий
5.Цілю- -на
Як ви розумієте значення слова під №5?
VІ. Побудьте у ролі лікаря. Дайте корисну пораду: «Цілющі властивості калини».
VІІ. Доповніть речення:
– Калинові ягоди … . – Відвар калини … .
– Цвіт калини … . – Молодий кущ калини … .
– Калина цвіте, як … . – Зацвіла в … .
VІІІ. Гра «Збери вислів».
Верби, немає, без, калини, України, й.
Як, молода, цвіте, калина, дівчина.
Долині, в, червона, зацвіла, калина.
ІХ. Хвилинка роздумів. «Нахили нам, калинонько, віти».
Як ви гадаєте, чому в ніжних ягідках калини така гіркота?
Святкування в Україні
Покрова.
Це свято встановлене на честь Божої Матері, яка зняла зі своєї голови білу хустку — покрову та розкинула її над людьми, що знаходилися в церкві, одночасно молячись за їхнє спасіння від біди. Ось ця її довга біла покрова і стала своєрідним оберегом України, символом її споконвічного прагнення до встановлення злагоди й миру між народами.
Особливо шанували Покрову запорозькі козаки. Вона була їхньою заступницею в далеких походах, під покровом Богоматері вони не боялися ні розбурханої стихії, ні злих ворожих сил.
Священною для кожного козацького лицаря на Січі була Покровська церква.
Покрова в народному календарі – помітна переломна дата, після якої холод почував себе господарем на землі. Тому до Покрови селяни намагалися утеплити хати, забити і замазати всі щілини. Звідси і вигук: «Покров, натопи хату без дров!»
І. Ознайомившись із текстом, назвіть дату святкування Покрови?
ІІ. Запитання:
1. На честь кого встановлено свято Покрови?
2. Хто найбільше шанував свято Покрови?
3. Ким була Покрова для козаків?
4. Що означала Покрова в народному календарі?
5. Який вислів про Покрову ти запам’ятав?
ІІІ. Складіть невеличке узагальнююче повідомлення: «Найголовніші народні свята».
ІV. Уявіть, що влітку у таборі ви познайомились з іноземцями вашого віку. Розкажіть з метою зацікавлення їм про народне свято, яке вам найбільше подобається.
V. Навчальна ситуація: розпитайте своїх однокласників, кому що приніс Святий Миколай?
VІ. «Піймай помилку»:
1. Новий рік святкують 1 вересня.
2. Зелені свята наші пращури святкували взимку.
3. Сію, сію, посіваю, з Пасхою Вас вітаю.
4. На Івана Купала розписують писанки.
Квіти
З-під снігу пробиваються бутони з двома вузенькими листочками. Тільки бутон підніметься над землею – рослина зацвітає сніжно-білими квіточками. Це підсніжник – теж ранній посланець зеленокосої весни. Про нього є така старовинна легенда. Колись, оповідається в ній, як перші люди були вигнані з раю, падав сніг, і Єва дуже змерзла. Щоб її зігріти і вселити надію, декілька сніжинок перетворились у ніжні квітки підсніжника, що й став провісником тепла, символом надій і сподівань на краще майбутнє. Народні назви цієї рослини такі: дикий часник, годзинка, ярник.
І. Яке слово (словосполучення або речення) можна було б винести з тексту в його заголовок?
ІІ. Поміркуйте, чому квітка називається підсніжником ?
ІІІ. Запишіть текст у вигляді вільного диктанту. Для цього прочитайте текст. Закрийте його аркушем й запишіть по пам’яті. Перевірте себе. Звірте записаний текст із вихідним. Зробіть необхідні доповнення й виправлення у власному тексті.
ІV. Розгадайте квіткові загадки. Намалюйте букет із цих квітів.
1. Багаторічна трав’яниста рослина, що цвіте дрібними білими квітками, схожими на дзвіночки. Застосовується в медицині, парфумерії.
2. Польова трав’яниста рослина, що цвіте дрібними синіми квітами, росте переважно серед озимих культур.
3. Багаторічна кущова рослина родини розових з великими запашними квітами червоного, рожевого, білого кольору із стеблами, звичайно вкритими колючками.
V. Уявіть ситуацію. Сьогодні День Учителя. Якими квітами і кого з учителів ви привітали б? Чому?
VІ. Тематична гра «Хто більше?»
- Я знаю квіти: … . – Лісові квіти – це … .
- Весною зацвітають: … . – Квіти (які?) … .
- Польові квіти – це … . – Квіти (що роблять?) … .
VІІ. Написати твір-мініатюру на тему «Моя улюблена квітка», використовуючи словосполучення: барвистий килим, мокрі пелюстки, горді квіти, сяючі красою квіти, квіти тремтять на морозі, тендітні пелюстки.
VІІІ. Доведіть, що квіти коло хати українців цвітуть від весни до осені.
Рослини - символи України
У калини китиці червоні,
У калини білі-білі квіти,
І міцне коріння у калини,
Як же мудре все сплелося в світі,
Я тримаю гілочку в долоні,
А, здається, усміх України,
А, здається, те маленьке диво
Все життя у себе увібрало.
І могла б я заздрити калині,
Що отак зрослася із народом,
Що отак хвилює при долині,
Задивившись на чарівну вроду,
Що отак косичить нову долю,
Що отак запалює зіниці,
Що таким довір’ям і любов’ю
Виросла з народної криниці.
Ідучи в діброви солов’їні,
Станучи у лузі на хвилинку,
Кланяюсь червоній Україні
І співаю про її калину.
І. Запитання по тексту:
1. Як ви розумієте слово «китиці», якого вони кольору?
2. Якого кольору квіти калини?
3. Як ви гадаєте, чому калина цвіте білими квітами, а китиці – червоні?
4. Яким епітетом підкреслена врода калини?
5. Підберіть до цього слова синоніми.
6. Як ти розумієш вислів: «Що отак косичить нову долю?»
ІІ. Розгляньте малюнок. Відтворіть діалог дівчини з калиною.
ІІІ. Розгляньте малюнок. Спробуйте скласти вірш про красу і чарівність калини. У ньому можна використати такі рими:
– Щоб цвіла, мов у казці;
– Квіти калина схилила;
– Зацвіла в долоні червона калина.
Якщо це не вдасться, просто опишіть малюнок.
ІV. Уважно прочитайте текст.
Говорила мати: не забудься сину,
Як будуєш хату, посади калину.
Зоряна калина – і краса, і врода
Нашої Вкраїни, нашого народу.
Пам’ятай же, сину,
Що казала мати,
Посади калину в себе коло хати.
Як ви гадаєте, даний текст поданий у вигляді діалогу, поради, застереження, вдячності? Розповідним реченням запишіть той вислів, який вас найбільше вразив.
V. Об’єднай дві частини:
1.Кали- - вце
2.Дере- -лина
3.До- -стки
4.Пелю- -щий
5.Цілю- -на
Як ви розумієте значення слова під №5?
VІ. Побудьте у ролі лікаря. Дайте корисну пораду: «Цілющі властивості калини».
VІІ. Доповніть речення:
– Калинові ягоди … . – Відвар калини … .
– Цвіт калини … . – Молодий кущ калини … .
– Калина цвіте, як … . – Зацвіла в … .
VІІІ. Гра «Збери вислів».
Верби, немає, без, калини, України, й.
Як, молода, цвіте, калина, дівчина.
Долині, в, червона, зацвіла, калина.
ІХ. Хвилинка роздумів. «Нахили нам, калинонько, віти».
Як ви гадаєте, чому в ніжних ягідках калини така гіркота?
Святкування в Україні
Покрова.
Це свято встановлене на честь Божої Матері, яка зняла зі своєї голови білу хустку — покрову та розкинула її над людьми, що знаходилися в церкві, одночасно молячись за їхнє спасіння від біди. Ось ця її довга біла покрова і стала своєрідним оберегом України, символом її споконвічного прагнення до встановлення злагоди й миру між народами.
Особливо шанували Покрову запорозькі козаки. Вона була їхньою заступницею в далеких походах, під покровом Богоматері вони не боялися ні розбурханої стихії, ні злих ворожих сил.
Священною для кожного козацького лицаря на Січі була Покровська церква.
Покрова в народному календарі – помітна переломна дата, після якої холод почував себе господарем на землі. Тому до Покрови селяни намагалися утеплити хати, забити і замазати всі щілини. Звідси і вигук: «Покров, натопи хату без дров!»
І. Ознайомившись із текстом, назвіть дату святкування Покрови?
ІІ. Запитання:
1. На честь кого встановлено свято Покрови?
2. Хто найбільше шанував свято Покрови?
3. Ким була Покрова для козаків?
4. Що означала Покрова в народному календарі?
5. Який вислів про Покрову ти запам’ятав?
ІІІ. Складіть невеличке узагальнююче повідомлення: «Найголовніші народні свята».
ІV. Уявіть, що влітку у таборі ви познайомились з іноземцями вашого віку. Розкажіть з метою зацікавлення їм про народне свято, яке вам найбільше подобається.
V. Навчальна ситуація: розпитайте своїх однокласників, кому що приніс Святий Миколай?
VІ. «Піймай помилку»:
1. Новий рік святкують 1 вересня.
2. Зелені свята наші пращури святкували взимку.
3. Сію, сію, посіваю, з Пасхою Вас вітаю.
4. На Івана Купала розписують писанки.
Квіти
З-під снігу пробиваються бутони з двома вузенькими листочками. Тільки бутон підніметься над землею – рослина зацвітає сніжно-білими квіточками. Це підсніжник – теж ранній посланець зеленокосої весни. Про нього є така старовинна легенда. Колись, оповідається в ній, як перші люди були вигнані з раю, падав сніг, і Єва дуже змерзла. Щоб її зігріти і вселити надію, декілька сніжинок перетворились у ніжні квітки підсніжника, що й став провісником тепла, символом надій і сподівань на краще майбутнє. Народні назви цієї рослини такі: дикий часник, годзинка, ярник.
І. Яке слово (словосполучення або речення) можна було б винести з тексту в його заголовок?
ІІ. Поміркуйте, чому квітка називається підсніжником ?
ІІІ. Запишіть текст у вигляді вільного диктанту. Для цього прочитайте текст. Закрийте його аркушем й запишіть по пам’яті. Перевірте себе. Звірте записаний текст із вихідним. Зробіть необхідні доповнення й виправлення у власному тексті.
ІV. Розгадайте квіткові загадки. Намалюйте букет із цих квітів.
1. Багаторічна трав’яниста рослина, що цвіте дрібними білими квітками, схожими на дзвіночки. Застосовується в медицині, парфумерії.
2. Польова трав’яниста рослина, що цвіте дрібними синіми квітами, росте переважно серед озимих культур.
3. Багаторічна кущова рослина родини розових з великими запашними квітами червоного, рожевого, білого кольору із стеблами, звичайно вкритими колючками.
V. Уявіть ситуацію. Сьогодні День Учителя. Якими квітами і кого з учителів ви привітали б? Чому?
VІ. Тематична гра «Хто більше?»
- Я знаю квіти: … . – Лісові квіти – це … .
- Весною зацвітають: … . – Квіти (які?) … .
- Польові квіти – це … . – Квіти (що роблять?) … .
VІІ. Написати твір-мініатюру на тему «Моя улюблена квітка», використовуючи словосполучення: барвистий килим, мокрі пелюстки, горді квіти, сяючі красою квіти, квіти тремтять на морозі, тендітні пелюстки.
VІІІ. Доведіть, що квіти коло хати українців цвітуть від весни до осені.